Skip to main content

Apžvelgiame “Rotten Tomatoes” vartotojų išrinktus baisiausius kada nors sukurtus siaubo filmus.

Siaubo filmai visada buvo subjektyvūs.Tai, kas vienam atrodo baisu, kitam gali pasirodyti kvaila.Kaip tada galime nustatyti, koks yra baisiausias kada nors sukurtas siaubo filmas? Vienas iš būdų tai padaryti – surengti apklausą, kurią sudarytų daugybė siaubo filmų, ir leisti žiūrovams išrinkti savo mėgstamiausius.

Kaip tik tai prieš kurį laiką padarė “Rotten Tomatoes”, pasirinkę 40 bauginančių filmų ir susiaurinę jų sąrašą pagal balsus. Nuo demonų apsėdimo iki beprotiškų žudikų – štai ką “Rotten Tomatoes” vartotojai išrinko baisiausiais kada nors sukurtais siaubo filmais.

#15

IT: Chapter One (2017)

Aprašymas:

Geriausi siaubo filmai yra tie, kurie gąsdina emociniu lygmeniu, o 2017 m. pasirodęs “IT: Chapter One” iš karto tapo hitu, nes išgąsdino žiūrovus iki pat širdies gelmių. Dėka nuostabaus Billo Skarsgårdo (Bill Skarsgård) Pennywise’o vaidmens, šis didelio biudžeto režisieriaus Andy Muschietti (Andy Muschietti) perdirbinys nuo nulio iki šešiasdešimties ir atgal, žiūrovus pakylėdamas į siaubo kalnelius.

Dėl tokių pat puikių Sofijos Lillis ir Rėjaus Teiloro vaidybos, “IT” pirmasis skyrius yra tiek pat skaudus, kiek ir baisus, nes Pennywise’as ne tik nori išnarplioti tai, kas gąsdina “Lošėjų klubą”, bet veikiau nori įpilti druskos į jau ir taip nerimą keliančios vaikystės žaizdas. Dėl nuostabios kinematografijos ir dekoracijų, kurios įsuka į pažįstamą jausmą, nesistebime, kad “Jis” pirmasis skyrius, nepaisant skirtumų nuo Stepheno Kingo romano, yra vienas baisiausių kada nors sukurtų filmų.

#14

Insidious (2010)

Aprašymas:

Vos už 1,5 mln. dolerių sukurtas filmas “Insidious” kasoje uždirbo daugiau nei 100 mln. dolerių, ir nesunku suprasti, kodėl. Režisieriaus Jameso Wano ir scenarijaus autoriaus Leigh’o Whannello filme, kuriame kiekvieno tėvo baisiausias košmaras virsta realybe, kai Lambertsų sūnus ištinka koma, be jokio paaiškinimo. Tai sudaro sąlygas jam tapti kelių demoniškų būtybių šeimininku, o tai sukelia antgamtinę kovą astralinėje plotmėje.

Filme “Klastūnas” keliais būdais griaunami lūkesčiai, iš kurių ne mažiau svarbus yra tas, kad Lambertsai išsikrausto iš savo persekiojamo namo, nors visuose kituose siaubo filmuose šeima lieka gyventi. Filme kur kas labiau remiamasi lėtu įtampos augimu nei krauju, todėl jis sukuria atmosferišką kūrinį, kuris skiriasi nuo ankstesnių Wano darbų, tokių kaip “Pjūklas” (Saw) ir “Mirties nuosprendis” (Death Sentence). To pakako, kad žiūrovai būtų išgąsdinti iki kvailumo, ir “Insidious” tapo ištisa filmų frančize, o “Insidious: Raudonos durys” yra naujausias šios serijos filmas.

#13

Sinister (2012)

Aprašymas:

Į nužudymo namą persikėlęs nieko neįtariančią šeimą, sunkiai besiverčiantis kriminalinių romanų rašytojas aptinka snuff kasečių dėžę, kuri, jo manymu, yra raktas į buvusią sėkmę. Vietoj to jis išlaisvina senovinį blogį, kuris pasiryžęs pasirūpinti, kad jo artimieji taptų kitomis aukomis per keliasdešimt metų senumo žmogžudysčių virtinę.

2012 m. pasirodžiusiame filme “Sinister” vaidina Ethanas Hawke’as išties siaubingame režisieriaus Scotto Derricksono filme. Filme “Sinister”, jungiančiame paranormalių reiškinių ir rastos filmuotos medžiagos subžanrų elementus, primenama, kad nereikia apleisti savo šeimos, ir kartu nagrinėjamos narcisizmo temos. Nors filmo pabaiga kai kam gali pasirodyti nuvalkiota, “Sinister” – tai pamokanti istorija, kuri neatsiprašinėja dėl to, kuo tampa paskutinėmis minutėmis, todėl tai vienas baisiausių kada nors sukurtų filmų.

#12

Halloween (1978)

Aprašymas:

Johno Carpenterio režisuotas “Helovinas” yra vienas iš tų retų filmų, kurie padarė įtaką visam žanrui ir nuo to laiko garsėja ne tik kaip vienas baisiausių kada nors sukurtų filmų, bet ir kaip vienas geriausių filmų istorijoje. Paprasta prielaida apie kaukėtą žudiką, persekiojantį vaikų auklių grupę, Helovinas tapo legendiniu filmu, ir pelnytai.

Kai 1978 m. kino teatruose pasirodė originalus filmas, žiūrovai nebuvo tam pasiruošę. Žinoma, juos gąsdino tokie filmai kaip “Egzorcistas” ir “Teksaso grandininio pjūklo žudynės”, bet šios istorijos atrodė toli. Helovinas atnešė siaubą į priemiesčius ir perspėjo, kad niekur nėra saugu. Lengvas, bet stiprus atmosferos požiūriu filmas padarė Jamie Lee Curtis žvaigžde, o Carpenteris tapo vienu geriausių šio žanro filmų kūrėjų.

#11

The Ring (2002)

Aprašymas:

1998 m. japonų klasikinio filmo “Ringu” perdirbinys ” Skambutis” tapo šiuolaikine amerikietiška klasika. Filmas “Skambutis”, kuriame Naomi Watts vaidina žurnalistę, žiūrinčią prakeiktą vaizdajuostę ir turinčią per septynias dienas išsiaiškinti, kaip likti gyvai, panardina į paslaptį ir kartu pateikia pakankamai šiurpą keliančių vaizdų, kurie prikausto dėmesį.

Skambutis” yra pirmasis filmas iš daugybės amerikietiškų Japonijos siaubo filmų perdirbinių, todėl jam keliami aukštesni reikalavimai nei daugeliui kitų, o režisierius Goras Verbinskis nenuvilia, nes jis panaudoja tai, dėl ko “Ringu” buvo toks baisus, ir pritaiko tai Vakarų žiūrovams. Filmas vis dar išlieka aktualus, o dažnai cituojama eilutė “Septynios dienos” išlieka mėgstamiausia siaubo filmų gerbėjų. Nors mes galbūt nebenaudojame vaizdajuosčių, tai netrukdo “Žiedui” būti tokiam pat veiksmingam dėl kultinės scenos, kai Samara išlenda iš šulinio per televizorių.

#10

The Texas Chain Saw Massacre (1974)

Aprašymas:

Nors šiandien grupė draugų, kuriuos terorizuoja maniakiškų žudikų gauja, gali atrodyti banalu, 1974 m. tai buvo šviežia idėja, kuri padėjo išgarsinti “Teksaso grandininio pjūklo žudynes”. Vėlyvojo Tobe’o Hooperio režisuotas filmas šiek tiek priklauso Mandelos efektui, nes daugelis žmonių jį prisimena kaip kraujo kliedesius, nors iš tikrųjų filme buvo labai mažai žiaurumo.

Filmo “Teksaso grandininio pjūklo žudynės” premjera įvyko tuo metu, kai keitėsi Amerikos politinis ir kultūrinis kraštovaizdis. Filmas pasirodė pačiu laiku, kai kurie jį lygino su “Gyvųjų numirėlių naktimi”. Metams bėgant šis filmas buvo analizuojamas knygose, esė ir dokumentiniuose filmuose, o vieningai sutariama, kad jis išlieka vienu baisiausių kada nors sukurtų filmų, nors jam jau beveik 50 metų.

#9

The Shining (1980)

Aprašymas:

Kontroversiškas, švelniai tariant, “The Shining” yra meno kūrinys, kupinas įtampos ir įtempto siužeto, kuriame šiurpiai nagrinėjama priklausomybė, beprotybė ir šeimos iširimas. Atmetus palyginimus su Stepheno Kingo romanu, tai vienas geriausių Stenlio Kubriko filmų ir, ko gero, geriausias Džeko Nikolsono vaidmuo per visą jo ilgą karjerą.

Vienas pirmųjų filmų, kuriame buvo panaudotas neseniai išrastas Steadicam, “The Shining” yra vizualiai stulbinantis kūrinys, kuris remiasi lėtu filmo kūrimu, viliojančiu žiūrovus, o paskui virstančiu beprotybe. Nors kritikai filmą išleisdami jį smerkė, po daugelio metų Kubriko vizija buvo palankesnė, o daugelis gyrė filmą už jo sudėtingumą, kai jis buvo peržiūrimas iš naujo. Filmą kelis kartus pripažino Amerikos kino institutas, o 2018 m. Kongreso biblioteka jį pripažino “kultūriškai, istoriškai ar estetiškai reikšmingu”.

#8

Get Out (2017)

Aprašymas:

Filmas “Get Out”, turėjęs nedidelį 4,5 mln. biudžetą, iš viso uždirbo 255,5 mln. dolerių ir surinko 98 % “Rotten Tomatoes” įvertinimą. Tokia sėkmė tinka puikiai siaubą keliančiam Jordano Peele’o požiūriui į rasizmo istoriją ir jo poveikį dabarčiai. Amerikos rašytojų gildija filmą netgi pripažino geriausiu XXI a. scenarijumi už tai, kaip sklandžiai į siaubo žanrą įtraukiamos sociopolitinės problemos.

Filme pasakojama apie juodaodį Krisą ir jo baltąją merginą Rožę, vykstančius į pietus susitikti su “tėvais” Misi ir Dinu. Graži savaitgalio išvyka pamažu virsta šiuolaikiniu afroamerikiečių košmaru. Įtemptas laukimas, kad juodaodžiui vyrui Pietuose nutiks kažkas baisaus, nėra pati baisiausia dalis. Kruvinos scenos pabaigoje, kai atsiskleidžia tikrasis nusikalstamai rasistinės tėvų dvasios veidas, yra šio baisaus filmo viršūnė, priversianti drebėti kėdėje.

#7

The Babadook

Aprašymas:

Nesvarbu, kiek mums metų, vaiduoklių namų ir spintose tykančių pabaisų tropai niekada nepabosta. Filmas “The Babadook” “Rotten Tomatoes” portale surinko puikius 98 % balų ir yra laikomas vienu geriausių siaubo filmų ne tik žiūrovų, bet ir kritikų bendru sutarimu, kurie jį apibūdino taip: “geriausias ir labiausiai provokuojantis siaubo filmas, pasirodęs šiame dar labai naujame amžiuje”. Filmas pasakoja apie vienišą motiną Ameliją, kuri stengiasi išgyventi smurtinę mirusio vyro mirtį, ir jos mažąjį sūnų Samuelį, kuris, atrodo, yra tvirtai įsitikinęs, kad jų namuose gyvena pabaisa.

Ameliją pradeda varginti nuolatinė sūnaus kova su šiuo įsivaizduojamu priešu, kol ji pati nepastebi tamsiosios būtybės. Po lemtingo motinos ir pabaisos susitikimo žiūrovai sužino, kad tai susitikimo su savo sielvartu metafora. Motinos psichologinė ir fizinė degradacija suteikia daugiau galios pabaisai, skaudinančiai ir motiną, ir vaiką. Kiekvienas siaubo elementas (namai, kuriuose vaidenasi, apsėsti žmonės, demoniškos pabaisos) tarnauja gilesnei sielvarto įveikimo temai. Filmas “The Babadook” yra iš tų siaubo filmų, kurie puikiai balansuoja tarp labai baisaus ir kartu labai prasmingo.

#6

Alien (1979)

Aprašymas:

1979 m. Si-Fi siaubo filmo “Svetimas” veiksmas vyksta komerciniame žvaigždėlaivyje “Nostromo”, kurio įgulai teks patirti mirtiną kelionę savo gyvenime. Siaubas prasideda vos tik jie pabunda iš krio miego kapsulių kelionės į kosmosą metu. Jiems artėjant prie kiaušinių lizdo, kurį randa ateivių laive, iš kiaušinio iššoka maža būtybė ir priglunda prie Keino veido. Visi bandymai išgelbėti Keną nuo įsikibusio padaro žlunga, nes įgula sužino, kad jo kraujas yra gryna rūgštis.

Nuo šio momento filmas žiūrovams pradeda dovanoti vis daugiau kankinančių ateivių siaubo scenų; tiesą sakant, pakankamai, kad sukeltų dar didesnę baimę, nei daugumai iš mūsų sukelia žodis “ateivis”. Kultinis klasikinis siaubo filmas tapo kasos hitu (184,7 mln. JAV dolerių), o “Rotten Tomatoes” reitinge surinko 98 %. Vargu ar reikėtų stebėtis, kad tokios grynai kūrybinės režisūrinės galios ir stiprių aktorių vaidybos filmas sulaukė tokios sėkmės visam gyvenimui ir užsitikrino vietą šiame sąraše.

#5

Jaws (1975)

Aprašymas:

Jokia baimė neapsieina be jūros plėšrūno žandikaulių. Filmo “Jaws” veiksmas vyksta Amito saloje ir pasakoja apie ramų vasaros atostogų paplūdimį, kuris, staiga mirus jaunai moteriai, kurią ryklys sudraskė į gabalus, virsta grėsminga mirties zona. Nors filmas taip pat yra politinis, nes pristato mero nenorą uždaryti paplūdimius, baiminantis prarasti pajamas iš turizmo, tačiau dėl nepastebėtos, netikėtos ryklio atakos filmas kelia siaubą.

Filmas “Jaws” yra unikalus, nes nesiremia įprastais garso efektais – girgždančiomis durimis, gąsdinančiomis lopšinėmis ar bauginančiomis dekoracijomis, pavyzdžiui, naktį persekiojamomis džiunglėmis. Jis patiekia žiūrovams neskanų kraujo ir siaubo patiekalą ryškioje dienos šviesoje. Jo sėkmė “Rotten Tomatoes” reitinge siekia 97 %, “Oskarų” apdovanojimuose jis gavo geriausio filmo nominaciją ir išlieka vienu pelningiausių to meto filmų.

#4

Psycho (1960)

Aprašymas:

Pirma, sutikime, kad visiems, kurie nėra psichopatai, “Psichopatas” yra gana baisus filmas. Jis patvirtina idėją, kad blogos motinos gali sukurti žmogiškojo pavidalo monstrus. Filmo veiksmas vyksta 1960 m. Fynikso mieste, filmo pradžioje Marijona pavagia 40 tūkst. dolerių iš savo darbo, kad susikurtų naują gyvenimą su mylimuoju Semu, kurio skyrybos jį paliko visiškai be pinigų. Keliaudama į mylimojo valstiją, Marion sustoja pernakvoti Bateso motelyje. Ją pasitinka savininkas Normanas, kuris, nepaisant motinos agresyvumo svetimų žmonių atžvilgiu, yra labai svetingas. Marijona iš to motelio gyva neišeina, ir prasideda tyrimas, kuris sukelia dar daugiau mirčių.

Galiausiai Marion sesuo atskleidžia labai šokiruojančią tiesą apie Normaną ir jo smurtaujančią motiną. Šis filmas įspūdingas tuo, kad jame nuolat gresia pražūties nuojauta, kūrybiškai įtraukiamos psichikos ligos ir lengvos žmogžudysčių scenos, kurios vis dėlto sukelia labai emocingą reakciją. Galutinis Normano motinos skeleto atskleidimas parodo filmo meistriškumą gąsdinimo mene ir parodo, kokios gilios yra personažo motinos problemos. Ir jei reikėtų padaryti išvadą, tai ji būtų tokia, kad nešvankus peilio veikimas iš pradžių turi šaknų tamsioje, smurtą patyrusioje ir neišgydytoje praeityje.

#3

The Conjuring (2013)

Aprašymas:

Jamesui Wanui tenka garbė turėti dar vieną filmą šiame sąraše – 2013 m. hitą “Užkalbėjimas” (The Conjuring). Šiame filme, kuriame Patrickas Wilsonas ir Vera Farmiga vaidina garsius paranormalių reiškinių tyrėjus Edą ir Lorraine Warrenus, atsigręžiama į praeities siaubo filmus, o šiuolaikinė auditorija gąsdinama klasikiniais metodais.

Daugeliui skundžiantis, kad šiuolaikiniai siaubo filmai nebėra tokie veiksmingi, “Užkalbėjimas” (The Conjuring) pribloškė ir nustebino net ciniškiausius žanro gerbėjus. Jis nebandė išradinėti dviračio, ir būtent tai lėmė jo sėkmę. Wanas pasinaudojo mums visiems gerai pažįstamais tropais ir įvilko juos į įtikinamą istoriją, kurią sustiprino aktorių ansamblis. Vėliau ši juosta sukūrė ištisą filmų frančizę, o dabar kuriamas serialas mažajam ekranui.

#2

Hereditary (2018)

Aprašymas:

Nors prieš tai jis buvo režisavęs kelis trumpametražius filmus, “Hereditary” tapo Ari Asterio debiutu pilnametražiame filme, ir tai buvo puikus įžengimo būdas. Antgamtinio ir psichologinio siaubo mišinys “Hereditary”, kuriame šeimos dinamika apverčiama aukštyn kojomis ir žiūrovams pateikia siaubingą filmą, kuris kuo toliau, tuo labiau darosi vis labiau iškreiptas.

82 milijonus JAV dolerių surinkęs filmas daugeliui įsiminė dėl scenos, kurioje nukertama galva (ji atspindi tikrą 2004 m. įvykį), tačiau “Hereditary” yra kur kas daugiau nei tik viena scena. Šis filmas yra puiki šeimyninė drama apie pašlijusius motinos ir sūnaus santykius, kurioje siaubas pasitelkiamas sielvarto procesui parodyti. Pridėkite raganų būrį ir demonų karalių, ir “Hereditary” taps vienu geriausių šiuolaikinio kino debiutų.

#1

The Exorcist (1973)

Aprašymas:

Sunku įsivaizduoti pasaulį, kuriame “Egzorcistas” nebūtų laikomas baisiausiu kada nors sukurtu siaubo filmu, todėl nenuostabu, kad jis patenka į šį sąrašą. Galima svarstyti, ar tai lemia nostalgija, ar tradicijos, nes pagal šiandieninius kriterijus filmas yra gana kuklus, tačiau negalima ginčytis dėl kultūrinės reikšmės filmo, kuris 1973 m. taip stipriai paveikė žiūrovus.

Kada paskutinį kartą girdėjote apie žmones, alpstančius praėjimuose ar bėgančius iš kino teatrų dėl to, ką jie matė ekrane? Šie pasakojimai yra tokie pat legendiniai kaip ir pats “Egzorcistas”, todėl jie prilygsta folklorui. Paprastas siužetas apie jauną mergaitę, apsėstą demonų, ir kunigus, pakviestus juos išvarinėti, nuo to laiko joks kitas siaubo filmas nepaveikė žiūrovų taip, kaip šis. Ginčykitės kiek norite, bet kol neatsiras kito siaubo filmo, kurio premjera įvyks tinkamu metu ir kuris įvykdys viską, ką žadėjo, “Egzorcistas” visada išliks baisiausiu visų laikų siaubo filmu.